
The vice tightens: Pressure grows on free expression in Hong Kong 1

Contents

Introduction and recommendations

................................................................................................................................ 2

Section 1

RTHK’S ASPIRATIONS DASHED ...................................................................... 6
Government denies change of status ....................................................................... 6
Concern over role of board of advisers................................................................... 7
Public purposes cause concern................................................................................ 8
Government gives RTHK community broadcasting mandate ................................. 9
Citizens radio loses another judicial review.......................................................... 10
Revised telecoms ordinance falls short ................................................................. 11
Commercial operator accepts political “adverts”.................................................. 12

Section 2

HK REPORTERS FACE INCREASED SUPPRESSION.................................... 14
Chengdu takes the lead ......................................................................................... 14
Xinjiang follows suit............................................................................................. 15
A danger ous suggestion emerges ......................................................................... 16
Local authorities harass journalists ....................................................................... 16
Macau follows mainland China’s lead .................................................................. 17
The North tightens its grip on media freedoms..................................................... 18

Section 3

HKJA RENEWS CALL FOR ACCESS LAW ..................................................... 20
Access cases reveal serious flaws ......................................................................... 20
HKJA calls for action on access law..................................................................... 21
Pressure grows for Hong Kong to enact anti-subversion law................................ 22
Government takes harsher line against dissent...................................................... 23
Is it all part of a trend? .......................................................................................... 24
Government delays review on obscenity law........................................................ 24

Section 4

CRITICS CALL FOR GREATER TV COMPETITION ..................................... 26
Turbulence rocks Asia television.......................................................................... 27
So who owns Asia television?............................................................................... 27
Government investigates Wang’s role .................................................................. 28
Ownership problems at Sing Pao .......................................................................... 29

Contributors: Cliff Bale and Mak Yin-ting

© Hong Kong Journalists Association



2 Hong Kong Journalists Association

Introduction and recommendations

The political scene in Hong Kong is turning decidedly sour—and that is having
repercussions for freedom of expression in Hong Kong. Analysts point to growing
disenchantment with Hong Kong's chief executive, Donald Tsang, and his
government, in particular among younger people—the so-called post-80s
generation. This in turn is prompting the government to take a less tolerant
approach towards dissent—in particular during protests. That is why we feel that
the vice is tightening on freedom of expression—in its broader sense.

Indications of growing intolerance include arrests and prosecutions of protesters, as
well as scuffles between police and demonstrators. One of the most serious
involved a protest in January 2010 against a new express rail link. Police used
pepper spray against some of the demonstrators.

In late June 2010, there was a significant development on the political scene. The
Chinese and Hong Kong governments accepted a proposal from the Democratic
Party for political reform in 2012. This concerned the election method for five new
functional constituency seats in the Legislative Council. The deal ensured the
passage of the reform package for 2012, but led to a serious split within the pan-
democratic camp. Critics argued that the deal failed to give any indication about
whether functional constituencies would be abolished. It remains to be seen how
this will play out in the coming months—and the effect it will have on the sour
mood we referred to above.

The deal was hammered out between Chinese officials based in Hong Kong and
leaders of the Democratic Party. This process raised concern about China's growing
influence on Hong Kong—and in particular on political reform after 2012. This is
crucial because Beijing is allowing Hong Kong to elect its chief executive by
universal suffrage in 2017 and the Legislative Council in 2020. What remains
uncertain is how this will happen—and whether internationally accepted democratic
norms will be implemented. Critics have serious doubts on this.

The growing influence of the Chinese government has become more evident in the
past few years. Growing deference on the part of the Hong Kong government
towards Beijing has also been a significant trend. There have been several
noteworthy examples. In September 2008, Hong Kong officials sent a mainland
dissident across the border in controversial circumstances. The US-based dissident,
former student leader Zhou Yongjun, arrived from Macau on a fake Malaysian
passport. In January 2010, a court in Sichuan sentenced Mr Zhou to nine years in
prison for financial fraud. The alleged crime—if it ever happened—took place in
Hong Kong and involved a Hong Kong bank.

Mr Zhou's supporters in Hong Kong questioned why Mr Zhou had been sent to the
mainland, instead of Macau or back to his home in the United States. They
expressed concern that Mr Zhou had been handed over to mainland authorities too
easily.

Concerns were also raised about the independence of the judiciary, following
alarming comments by Chinese officials. In July 2008, vice-president Xi Jinping
said the three branches of government—the executive, the legislature and the
judiciary—should give each other mutual support and understanding. In December
2009, a deputy director of the State Council's Hong Kong and Macau Affairs Office,
Zhang Xiaoming, praised Macau’s judiciary for cooperating with the territory’s
government and legislature, saying this was “constructive” for society. Critics
suggested this was oblique criticism of Hong Kong’s judiciary.



The vice tightens: Pressure grows on free expression in Hong Kong 3

In January 2010, Hong Kong's outgoing chief justice, Andrew Li, highlighted the
importance of the judiciary remaining independent. He said: “It is important for the
role of the independent judiciary in Hong Kong to be reiterated and strongly
emphasised and for its role to be clearly understood. The Hong Kong system
involves checks and balances between the executive, the legislature and the
judiciary.”

These incidents give a taste of the political atmosphere in Hong Kong—an
atmosphere in which—as we noted above—there is growing intolerance of dissent
and greater emphasis on social harmony—a catchphrase used in mainland China to
denote adherence to the Communist Party line.

In these conditions, the government made several decisions which will have a
profound effect on freedom of expression. First and foremost was the decision that
the government-owned Radio Television Hong Kong (RTHK) should remain a
government department—despite pleas from the public and non-governmental
organisations, including the Hong Kong Journalists Association (HKJA), that it
should be separated from the administration to become an independent public
service broadcaster.

The government is stressing that RTHK—ironically as a government department—
will have full editorial independence—and that this will be enshrined in a charter to
be signed by the government's chief secretary. The HKJA and others condemned
this line of thinking—and urged the government to reverse its decision.

The government has also made superficial changes to the Telecommunications
Ordinance, which governs the licensing of radio broadcasters. The changes were put
forward after a pro-democracy radio station—Citizens Radio—challenged the
system—both by making illegal broadcasts and challenging the constitutionality of
the licensing system. Critics—including the HKJA—are calling for a radical shake-

up of the existing system—an approach that the government is unwilling to take.

The government is equally unwilling to adopt a more open approach towards
government information. An investigation by the Ombudsman found considerable
misunderstanding of the provisions in the government’s code on access to
information and unfamiliarity with its procedural requirements. The HKJA has long
been pressing the government to give legal backing to the system – by enacting
freedom of information legislation. The government once again turned down the
HKJA’s demand.

Then there is the general attitude of the government towards the media. In October
2009, the chief executive, Donald Tsang, hit out at major Chinese-language
newspapers which had criticised him for putting family interests ahead of his duties
as Hong Kong’s leader. Mr Tsang referred to allegations that one relative would
benefit from a government plan to encourage the use of energy-saving light bulbs
and that another had received early compensation for her investment in failed
minibonds.

Mr Tsang called the reports “absolute fabrications and vicious attacks”. He went on
to say: “I believe the public and any person who has a passion for freedom of
speech will not support this kind of action.”

However, political commentators were not sympathetic towards Mr Tsang’s
outburst. Ivan Choy from Chinese University said the outburst would undermine Mr
Tsang's popularity. He said: “The fact that the media could keep the story on the
front page for two weeks demonstrated that public mistrust towards Mr Tsang had
risen to a new high. But not only has he not recognised this, he has attacked the



4 Hong Kong Journalists Association

media.”

There was also strong concern among journalists about media arrangements for a
June 2012 debate on political reform between the chief executive and the leader of
the Civic Party, Audrey Eu. The government insisted that journalists could not sit in
the government press conference room where the event was taking place. Instead,
they were pushed into small glassed-in rooms overlooking the venue. The HKJA
noted that this arrangement was symptomatic of deteriorating openness and
accountability on the part of the administration.

Another area of concern was the tepid response of the government towards the
harassment of journalists in mainland China. There were two major incidents in the
year under review—involving the detention of a journalist and a cameraman in
Chengdu on trumped up drug charges, and the beating and detention of one
journalist and two cameramen in Urumqi. The government promised to follow up
on these cases, but nothing concrete emerged.

These various incidents show that the government has failed to meet its
international commitments—under the International Covenant on Civil and Political
Rights—to uphold freedom of expression and press freedom. The HKJA believes
the administration needs to take a much more robust approach, by taking the
following steps to bolster media freedoms:

1) Reverse its decision to retain Radio Television Hong Kong as a government
department. The decision runs counter to international trends and UNESCO calls
for state-controlled media to be turned into independent public service broadcasters.
The government should—as a matter of urgency—launch plans to separate RTHK
from the government. The broadcaster should be re-constituted by legislation
guaranteeing its independence in clear and unambiguous terms.

2) Create an independent platform for public access television and radio services.
The current plan for RTHK to host and organise such broadcasting runs counter to
the principle that it should be independent of government control. The HKJA
doubts whether the current arrangement will produce the kind of robust
broadcasting that critics—such as those running Citizens Radio—envisage.

3) Carry out a comprehensive review of broadcasting legislation to ensure that the
airwaves are open to all those who wish to set up broadcasting operations,
irrespective of political orientation. In particular, the government must create an
independent body to oversee electronic media development, including the handling
of licence applications within a reasonable timeframe and according to objective
criteria. It must also provide for an independent appeal mechanism.

4) Enact freedom of information legislation to ensure access to government
information and documents. The legislation should be based on the principles of
maximum disclosure, limited and narrowly drawn exemptions and an effective and
independent appeal mechanism.

5) Resist pressure to enact national security legislation. The HKJA believes that
such legislation is unnecessary—and if the government does decide to proceed with
it, then the law must contain safeguards that are robust enough to protect freedom of
expression and press freedom. The minimum standards are the adoption of the
Johannesburg Principles on National Security, Freedom of Expression and Access
to Information, as well as proper public interest and prior publication defences.

6) Review its policy and attitude towards dissent, including policing, arrests and
harassment of protesters. This should be done on several levels, including a review
of restrictive provisions in the Public Order Ordinance, which bars unauthorised



The vice tightens: Pressure grows on free expression in Hong Kong 5

marches and rallies. The government should also review whether its actions against
protesters are in line with its obligations under the International Covenant on Civil
and Political Rights.

7) Take a robust line with Beijing over the treatment of Hong Kong journalists
carrying out legitimate duties in mainland China, given the serious nature of
incidents in Chengdu and Urumqi in August and September 2009. The government
should make it clear to Chinese leaders that harassment and detention of journalists
are totally unacceptable. It should also urge the government in Beijing to scrap all
regulations that impose restrictions on Hong Kong-based journalists working on the
mainland, including those that deny access for journalists working for publications
which are considered to be unfriendly to Beijing.



6 Hong Kong Journalists Association

SECTION 1

RTHK’s aspirations dashed

In September 2009, the Hong Kong administration finally ruled that Radio
Television Hong Kong (RTHK) should not be turned into an independent public
service broadcaster—contrary to the hopes of the public, senior management and
many staff. Instead, it would remain a government department — albeit with
expanded services. The announcement was made 20 months after the government
originally intended to release a consultation document on the issue. Clearly the
task of deciding what to do about the government broadcaster was difficult.

RTHK’s future has been controversial ever since 1984, when a government-
appointed broadcasting review panel was created to consider—among other
things—whether RTHK should cease to be a government department. It
recommended that the broadcaster should be separated from the administration—to
become a BBC-style corporation under the control of a board of governors. The
Hong Kong government eventually proposed this approach—but China rejected the
plan in 1992, during diplomatic negotiations.

The Beijing element has dogged RTHK for many years, prompting concern that
mainland officials wanted to turn RTHK into a propaganda mouthpiece. Indeed,
pro-Beijing leaders in Hong Kong expressed the view for some time that RTHK,
being a government department, should show greater sympathy for administration
policies.

The issue of whether RTHK should be hived off from the government came to the
fore again in January 2006, when Hong Kong's chief executive, Donald Tsang,
appointed a seven-member panel to examine the future of public service
broadcasting in the SAR. It proposed in March 2007 that an entirely new
independent public service broadcaster should be set up. It argued that RTHK—
being a government department with a civil service mentality—was not fit for the
task. It also suggested that with the creation of the new independent broadcaster,
RTHK’s role would diminish.

RTHK management and staff—as well as influential sections of the public—
responded angrily to the review panel's proposals, insisting that RTHK should be
hived off from the government to become the new public service broadcaster. The
government pledged to issue a consultation paper on the future of RTHK,
community radio and public access broadcasting. This document had been
scheduled for release in January 2008. However, the government was forced to
admit—somewhat implausibly—that other issues, including a review of the
Telecommunications Ordinance, spectrum policy and community broadcasting, had
complicated the issue.

In the meantime, RTHK management and staff were becoming increasingly
frustrated by what they saw as government indecision. Pan-democrats suggested
that the government was leaving RTHK to slowly die. And some RTHK staff
expressed the view that it would be better to have some sort of decision—even if
this meant that RTHK would remain a government department. Indeed, about 300
staff held a protest at their headquarters in July 2009, to express concern that the
government was dragging its feet on RTHK’s future.

GOVERNMENT DENIES CHANGE OF STATUS

In September 2009, the government finally announced that RTHK would remain a
government department. But it failed to give reasons for why the broadcaster could



The vice tightens: Pressure grows on free expression in Hong Kong 7

not be hived off from the administration, apart from noting that a survey it
commissioned—and which was never published—indicated that 60 percent of
respondents thought RTHK should remain part of the administration.

While the government rejected the main thrust of the review panel’s
recommendations—that an independent public service broadcaster should be
created from scratch—it accepted many of the detailed proposals it put forward. For
example, the administration proposed the appointment of a board of advisers, the
drafting of a charter for the new RTHK and the adherence to a long list of
performance indicators—all side issues to the core issue of whether RTHK should
be separated from the government.

The government official responsible for RTHK, secretary for commerce and
economic development Rita Lau, said: “With more than 80 years of operation and
as the guardian of much of the collective memory of the community, RTHK is best
placed to be the public service broadcaster in Hong Kong.” She went on to note:
“RTHK has been consistently ranked in public surveys as the most credible
electronic media in Hong Kong. It is now perceived locally and internationally as a
bellwether for the health of freedom of speech in Hong Kong—one of the core
values of Hong Kong people.”

RTHK’s director of broadcasting, Franklin Wong, welcomed the announcement. He
said it provided certainty for the station and its staff. He also said he would not see
the advisory board as a monitor, but rather a partner working together with the
broadcaster. However, the chairwoman of the RTHK Programme Staff Union, Janet
Mak, expressed regret over the decision, saying that the broadcaster should be
turned into an independent public service broadcaster. She also expressed concern
over editorial independence under the new arrangement.

CONCERN OVER ROLE OF BOARD OF ADVISERS

One month later, in October 2009, the government released a consultation document
called “The New RTHK: Fulfilling its Mission as a Public Service Broadcaster”. It
failed to tackle the principle—whether RTHK should be turned into a real
independent public service broadcaster along the lines of the BBC, CBC or ABC.
Instead it focussed on detail—public purposes, the board of advisers, the charter,
performance evaluation, the adoption of digital radio and television broadcasting,
and new programming opportunities.

The most contentious issue was the board of advisers. The government proposed
that up to 15 members should be appointed. Their mandate would be to advise the
director of broadcasting on a variety of issues, including editorial policy,
programme standards and programme quality. They would include people with
industry and professional experience and lay members. The director of broadcasting
would be an ex-officio member. The government envisages that some members
would come from the media, journalism, education, arts and culture, technology, the
law, accounting and finance. Executive and legislative councillors, as well as public
and judicial officers, would be barred.

Critics questioned whether the board would become more than just an advisory
body, and whether over time it would develop a de facto executive role, in
particular over programme and editorial policy. Indeed, the suspicion among RTHK
staff was so great that about 80 percent of employees surveyed by the staff union
opposed the creation of a board. And 61 percent of staff surveyed by RTHK
management expressed the fear that the board might place restrictions on the
broadcaster's editorial policy.



8 Hong Kong Journalists Association

Legislators from the pan-democratic camp also expressed fears over the role of the
board. Civic Party legislator Ronny Tong said a board was unnecessary. Democratic
Party legislator Lee Wing-tat doubted the government pledge that the board would
not interfere with individual programmes. He added: “The staff might pick less
sensitive topics to avoid getting into trouble.”

In its submission on the consultation document, RTHK management said that if a
board was set up, it should not have the power to interfere in editorial policy
matters and day-to-day operations, the director of broadcasting should have the final
say in all matters, the board should operate in a transparent way by opening up its
meetings to the public, and board members should share RTHK’s core values,
including editorial independence and impartial and accurate reporting. RTHK
management also called for board members to be appointed through a process of
public engagement, including consultation with the director, and for the government
to consider the inclusion of one RTHK staff representative—as demanded by the
RTHK Programme Staff Union.

For its part, the HKJA highlighted the contradiction between retaining RTHK as a
government department, while at the same time proclaiming it a public service
broadcaster. The HKJA urged the government to withdraw its decision so that the
broadcaster could be hived off from the government in accordance with a resolution
adopted by UNESCO at the 27th session of its General Conference in 1993. The
resolution is aimed at encouraging “the development of journalistically independent
public service broadcasting in place of existing State-controlled broadcasting
structures.” The HKJA also called for RTHK’s editorial independence to be
guaranteed by legislation.

The HKJA was not the only supporter of this stance. Non-governmental
organisations present at a Legislative Council panel meeting in November 2009
shared this view. Regrettably, the government rejected their calls for the station to
be turned into a genuinely independent public service broadcaster.

In April, the government released a draft charter for RTHK. It reiterated that the
chief executive would appoint a board of advisers, which would advise the director
of broadcasting on RTHK’s services. The board would also—according to the

charter—not be involved in day-to-day RTHK operations. The document also stated
that “RTHK is editorially independent” and that—as editor-in-chief—the director
of broadcasting “is accountable for editorial decisions taken by RTHK programme
producers”.

However, the board will be responsible for—among other things—“advising the
Director on all matters pertaining to editorial principles, programming standards
and quality of RTHK programming”. There is also no check on the powers of the
chief executive to appoint board members, whether through some form of election,
or selection following a process of public advertising for potential board
members—a process employed for BBC governors. Critics expressed fear that the
chief executive might appoint individuals who will press RTHK to tone down its
news and public affairs coverage. These critics will certainly scrutinise the political
orientation of the appointees, once they are named towards the end of 2010.

PUBLIC PURPOSES CAUSE CONCERN

The October 2009 consultation document was problematic in other areas. One such
area was a list of public purposes. The document proposed that RTHK should focus
on sustaining citizenship and civil society, fostering social harmony and promoting
pluralism, establishing education value and promoting lifelong learning, and



The vice tightens: Pressure grows on free expression in Hong Kong 9

stimulating creativity and excellence to enrich the multi-cultural life of Hong Kong
people.

While on the surface these public purposes may be laudable, they contain potential
hidden traps. For example, the concept “social harmony” is used as a political tool
in mainland China. President Hu Jintao uses it to mean that society should unite in
pursuing the Communist Party’s goals for the country. Critics see it as an
instrument to suppress dissent. To avoid straying into a political minefield, RTHK
management argued that this public purpose should be amended to read:
“encouraging social inclusion and pluralism.”

The draft charter brought about some changes in this regard. Reference to “social
harmony” was dropped—replaced by the wording “promote social inclusion and
pluralism”. An additional purpose was added, to “provide an open platform for the
free exchange of views without fear or favour”. These were moves in the right
direction.

However, the government rejected a call by the RTHK Programme Staff Union to
include in the public purposes the concept of “monitoring the government”. The
union said it was gravely dissatisfied that this proposal had not been taken up, given
that more than 80 percent of staff supported inclusion. However, RTHK
management did not endorse this proposal, partly because it felt that every media
organisation has the role to monitor the government, as well as the business sector
and the community.

GOVERNMENT GIVES RTHK COMMUNITY BROADCASTING MANDATE

Another controversial proposal in the October 2009 consultation document was the
decision to foist community broadcasting on RTHK. Community groups, including
the HKJA, had for several years been asking the government to allow public access
television and radio services. Analysts expressed the view that the government was
unlikely to permit such broadcasting because opposition groups—or even the Falun
Gong spiritual group—might take to the airwaves to explain their views. (The Falun
Gong was banned in mainland China after challenging the government there. It
remains legal in Hong Kong.)

The government’s October 2009 consultation document set out the way ahead for
community broadcasting. It stated that “in line with the Government’s general
mission to foster freedom of expression and encourage a plurality of voices in the
community, we propose that the new RTHK should be tasked to devote part of its
airtime and resources within the development of its digital services to provide a
platform for community participation in broadcasting”.

The government proposed that RTHK should administer a Community
Broadcasting Involvement Fund “to encourage community organisations to bid for
resources for producing television and radio programmes, and would arrange to
broadcast these contents on RTHK’s channels”. The document points to ethnic
minority groups and non-governmental organisations as potential programme
providers, but fails to mention politically-oriented groups such as Citizens Radio,
which has faced prosecution action for transmitting programmes without a licence.

RTHK is also confused by this role. The broadcaster’s management noted that in
other countries, community broadcasting is usually operated by individual licensees
with an independent body overseeing their activities, and that community
broadcasters are held directly responsible for their editorial content and hence bear
all legal consequences. Questions therefore arise over whether RTHK will have
legal liability over what is broadcast and whether this will prompt the broadcaster to



10 Hong Kong Journalists Association

take a cautious approach over which groups to take on board for community
broadcasts and which topics to be covered. Analysts suggest that topics of a highly
political nature may not be encouraged—through an editorial control system
administered by RTHK and strongly influenced by the board of advisers.

These questions are speculative at the moment, as final decisions have yet to be
taken. This is true for all aspects of RTHK’s future. The government is more
enthusiastic about putting the charter in place and appointing the board of advisers.
It appears less enthusiastic about funding for new services proposed for the new
RTHK. These consist of digital audio broadcasting (DAB), digital television (DTT)
and community broadcasting.

CITIZENS RADIO LOSES ANOTHER JUDICIAL REVIEW

One of the issues which the government cited as a reason for holding up decisions
on RTHK’s future was the challenge from Citizens Radio. This pro-democracy
station has been broadcasting without a licence since October 2005. Those running
the station—including legislator Leung Kwok-hung and former legislator Tsang
Kin-shing—declared that their action was a “first step in the fight to open up the
airwaves”. The group applied for a radio broadcasting licence, but the government
rejected the bid one year after the application was submitted, saying the applicants
did not have the technical capability and financial backing to maintain a sound
broadcasting service.

The government started raiding the station in August 2006. Several activists were
arrested, including Mr Leung and Mr Tsang. These arrests led to challenges over
whether the law governing sound broadcasts – the Telecommunications
Ordinance—was constitutional.

In December 2008, the court of appeal overturned a ruling by a magistrate, Douglas
Yau, that the charges should be dropped. The magistrate had ruled that provisions in
the Telecommunications Ordinance on illegal broadcasts were unconstitutional
because they curbed freedom of expression provisions in the Basic Law and Bill of
Rights, and that the existing system gave the Executive Council “unfettered
executive power”.

The court of appeal did not rule on the constitutional issue—but instead maintained
that a constitutional challenge to the licensing regime could not be a defence to a
crime.

The activists then launched another challenge to the law, bringing into question a
provision that was being used against eight participants in a programme broadcast
in April 2008. They included legislators Emily Lau, Lee Cheuk-yan and Lee Wing-
tat, as well as veteran activist Szeto Wah. They were accused of “delivering
messages for transmission by unlicensed means of telecommunications”.

The activists argued that the relevant provision in the Telecommunications
Ordinance placed an unnecessary restriction on their freedom of expression, and
that other sections of the law could be used to regulate the airwaves, to ensure
normal operations for other users, including licensed radio broadcasters and cell
phone users.

However, the chief magistrate Tong Man ruled in September 2009 that the
provision was constitutional. He said the restriction on the participants' right to
freedom of expression was justified under the ordinance. He accepted the
prosecution's argument that the law must outlaw the activities of those who deliver
messages through the illegal use of radio spectrum, and not just those who operate



The vice tightens: Pressure grows on free expression in Hong Kong 11

such services.

The eight, plus Ocean Technology, which operates Citizens Radio, then faced trial.
In December 2009, the chief magistrate found them all guilty—and fined them
HK$1,000 each. Mr Tong noted that the defendants “had not committed the offence
for their own benefit, but as a challenge to what they regard as an outdated and
unjust radio licensing law”. Szeto Wah said the level of the fines was indicative of
how the magistrate viewed the matter. In an act of defiance, the station resumed
broadcasts that same evening.

One month earlier, in November 2009, five activists and Ocean Technology were
each fined between HK$3,000 and HK$12,000 for broadcasting without a licence.
These fines resulted from the appeal ruling that prosecutions for illegal
broadcasting could go ahead, despite the constitutional challenge. The five included
Mr Leung and Mr Tsang.

Despite these actions, Citizens Radio is continuing to broadcast. Indeed, in May
2010, it broadcast five forums ahead of Legislative Council by-elections later that
month. Prior to the broadcasts, the government warned those taking part against
attending the forums. Without elaborating, the government noted that it was a
criminal offence to deliver messages through illegal radio broadcasts. Nine
candidates attended the forums—without incident. However, Citizens Radio was
raided—for a sixth time—later in May.

The problem of pirate radio stations is not disappearing. In November 2009, an
unlicensed music station, FM101, took to the airwaves. It too was raided. It remains
to be seen how the government will handle such cases, and whether such
broadcasters can be accommodated in some form in RTHK’s community
broadcasting programmes.

REVISED TELECOMS ORDINANCE FALLS SHORT

One of the side-effects of the dispute with Citizens Radio—and its legal challenges
to the constitutionality of the Telecommuncations Ordinance – has been a
government move to amend the law as it relates to applications for radio licences. In
July 2009, the government announced a set of criteria for applicants to follow. The
HKJA declared that the changes were insufficient and that an in-depth review of the
entire licensing system was needed. Nevertheless, the Legislative Council endorsed
the government bill in January 2010, with one amendment.

In announcing the changes, the government did not link them to the Citizens Radio
challenges. The government set out nine criteria for the Executive Council to
consider in deciding whether to grant a sound broadcasting licence, subject to
availability of radio spectrum and its suitability for a particular service. The criteria
include financial soundness, managerial and technical expertise, technical
soundness, quality control, programme variety, quantity and quality, and the
benefits to the local broadcasting industry, the audience and the community as a
whole.

The government argued that the licensing criteria “could help increase the
transparency of the existing licensing regime under the Telecommunications
Ordinance.” A government spokesman said t he criteria were based on local
experience and best overseas practice.

In a submission to the Legislative Council, the HKJA expressed deep
disappointment that the proposals fell short of catching up with the world trend in
sound broadcasting. It urged the government to reconsider its proposals and carry



12 Hong Kong Journalists Association

out a proper review of the licensing system, to ensure that it complies fully with
international freedom of expression requirements and meets the needs for
community radio.

In particular, the HKJA argued that the changes proposed by the government will
“maintain the unfettered discretion given to the deciding authorities and will
therefore fall short of protecting freedom of expression.” It called on the
government to carry out a comprehensive review of broadcasting legislation, with
top priority given to allowing Hong Kong people to enjoy greater freedom of
expression. This, it argued, is “doubly important in a far from democratic polity like
Hong Kong”.

The HKJA called for the establishment of an independent body to be responsible
for the award of radio licences, with the primary responsibility of ensuring media
diversity. The independent body, the HKJA insisted, “should be protected against
interference, particularly of a political or commercial nature. Its institutional
autonomy and independence should be guaranteed by law, and it should operate in
an open, transparent and impartial manner.” The HKJA also called for an
independent appeal mechanism.

The government rejected these calls. At the end of the day, the Legislative Council
endorsed one additional criterion put forward by Democratic Party legislator Emily
Lau—that the Executive Council must take into account “the opinion of the public”
in considering a licence application. The secretary for commerce and economic
development, Rita Lau, said she would not oppose the change, but she thought it
was unnecessary as public opinion was “always heeded”.

The revised law was endorsed by 33 to 16 votes. Those opposing it included
Democratic Party and League of Social Democrat legislators, plus some
independent pan-democrats. The pan-democrat Civic Party backed the changes.

COMMERCIAL OPERATOR ACCEPTS POLITICAL “ADVERTS”

Controversy erupted in April 2010 when a private sector operator, Commercial
Radio, accepted a political advertisement from a pan-democrat legislator and
sponsored programming from a pro-government political party. The Broadcasting
Authority’s code of practice on advertising standards bars political advertisements
without prior authority approval. However, there is no specific provision on
programme sponsorship by a political party.

The greatest concern focussed on a series of programmes sponsored by the pro-
Beijing Democratic Alliance for the Betterment and Progress of Hong Kong (DAB).
The party paid more than HK$500,000 for the right to co-host the overnight
programmes—called “Night Rider 18”. A junior DAB member interviews
youngsters and takes calls during the programme.

The political advert—from Democratic Party vice-chairwoman Emily Lau—called
on people to take part in a march for universal suffrage in May 2010. Ms Lau paid
HK$38,000 for a series of advertising slots.

Reacting to the DAB programmes, the Democratic Party called on the Legislative
Council to review the rules governing political sponsorship. The party's chairman,
Albert Ho, said: “The DAB is trying to test the water. If nobody reacts strongly to
their show in the early hours, next time government allies can buy up large chunks
of prime airtime and promote themselves.” The DAB reacted by pointing to Ms
Lau's paid announcement, which it called “political propaganda”.

Commercial Radio defended its acceptance of the advertisements. The broadcaster’s



The vice tightens: Pressure grows on free expression in Hong Kong 13

director of strategic planning, Vincent Wong, denied that Ms Lau's advert was
political. He also defended the DAB programme sponsorship.

In May, the Broadcasting Authority announced that it was investigating complaints
about both items. As of early June, it had received 906 complaints about the DAB
programmes—and 322 about Ms Lau’s advert.

The government broadcaster, RTHK, also came under fire for broadcasting
announcements of a political nature. These were unpaid announcements of public
interest calling for people to support the government’s political reform proposals for
2012. The criticism came from pan-democrat legislators. One of them, Democratic
Party legislator Lee Wing-tat, asked why RTHK was repeatedly playing the adverts,
but there is no airtime for opposition groups to voice their opposition.

The Commerce Secretary, Rita Lau, said the government did not consider the
announcements—which by law must also be played on commercial stations – to be
political, and that they complied with the normal practice on promoting government
policy. Critics disagreed. Representatives of the Democratic and Civic parties said
radio stations told them they could not buy time slots to counter the government
advertisements—which up until June 10th had prompted 18 formal complaints.

In the meantime, the chief executive, Donald Tsang, said the government had no
plans to relax restrictions on political advertisements in the electronic media. He
told legislators that the situation in Hong Kong is different from that in other places,
where political advertising is allowed. He said: “The Registration and Electoral
Office has clear rules requiring equal airtime for and fair reporting on all (election)
candidates. There is no plan to change the existing arrangements now.” There is no
bar on political advertising in the print media.



14 Hong Kong Journalists Association

SECTION 2

HK reporters face increased suppression

Hong Kong reporters have never found it easy covering news in mainland China.
The year under review has seen some of the most serious difficulties for 10 years.
The frequency of reporters being harassed increased, as did the severity of this
harassment. And in another disturbing trend, in a bid to stop legitimate journalistic
work, the authorities made unfounded accusations against reporters that carried
potentially harsh legal consequences.

Serious incidents took place in Chengdu in Sichuan province and Urumqi in the
Xinjiang region in 2009. They reflected a general tightening of freedom of
expression in mainland China since mid-2008—a trend which worsened in the
following year. Analysts pointed to three sensitive events: The Olympic Games, the
20th anniversary of the Tiananmen crackdown and the 50th anniversary of the
failed uprising against Chinese rule in Tibet. They said such events prompted the
authorities to impose more stringent rules and adopt a harsher attitude towards
reporters. Others pointed to increased unrest on the mainland as a reason for taking
a harder line.

Regrettably, Hong Kong's neighbour—the special administrative region of Macau—
followed suit. Both Hong Kong activists and reporters were barred from entry to
Macau at sensitive times, such as the 10th anniversary of Macau's return to China.

If the Hong Kong special administrative region has to dance to the changing
political tune in mainland China, then the territory's freedom of expression will be
at risk.

CHENGDU TAKES THE LEAD

In August 2009, now TV reporter Wong Ka-yu and her cameraman were accused of
possessing drugs. Policemen stopped the pair as they were on their way to cover the
open trial of a human rights defender, Tan Zuoren, who was charged with inciting
subversion of state power. She was taken back to her hotel room for a search.
Nothing was found, and the policemen left more than six hours later—after the trial
was over. The officers also ordered the pair to erase a videotape showing footage of
the search. The journalists believed the incident was simply an excuse to stop the
media from covering the trial.

The HKJA issued a statement condemning the police intervention and calling for an
explanation. However, none was forthcoming. The HKJA also protested against the
erasing of the videotape, saying it was a serious and illegal act of suppression of
press freedom, in addition to being an infringement of now TV’s property.

The chairman of the Democratic Party, Albert Ho, protested against the police
search. The leader of the Civic Party, Audrey Eu, expressed concern that it was a
sign that the mainland authorities were taking a more stringent line against the Hong
Kong media. She also urged Hong Kong’s chief executive, Donald Tsang, to follow
up the case.

The reaction from the Hong Kong government was lukewarm. The government said
that they would look into and follow up the matter. However, nothing further was
heard. There was nevertheless a reaction from Beijing’s Liaison Office in Hong
Kong. In an unprecedented move, it answered a letter from the HKJA, saying that
the HKJA’s concerns had been conveyed to the mainland authorities. It also
reiterated that legal press activities would be protected.



The vice tightens: Pressure grows on free expression in Hong Kong 15

As is usual in such cases, activist Tan Zuoren faced harsh retribution. In February
2010, he was jailed for five years for “inciting subversion of state power” over
activities relating to the 1989 Beijing massacre. Analysts thought the authorities
actually wanted to silence him for investigating shoddy construction standards at
schools that collapsed in the 2008 Sichuan earthquake, leaving as many as 8,000
students dead.

Chengdu police once again took action against Hong Kong reporters as Mr Tan was
sentenced. Nearly a dozen reporters were detained for more than an hour to stop
them filming and interviewing Mr Tan’s family members and supporters. There was
a report that a policeman put a stranglehold on one TV cameraman. One radio
reporter had her camera-phone snatched away. It was returned only after she deleted
all the photos relating to the police action.

XINJIANG FOLLOWS SUIT

A more serious incident happened in September 2009. Three Hong Kong TV
journalists faced the wrath of the police while covering ethnic protests in Urumqi—
the capital of Xinjiang region. Han Chinese protesters took to the streets in anger at
reports that Uighurs were launching syringe attacks against fellow Han. The
protests came two months after ethnic rioting broke out in Urumqi, leaving almost
200 dead and more than 1,000 injured.

The three—TVB reporter Lam Tsz-ho, his cameraman Lau Wing-chuen and now
TV cameraman Lam Chun-wai—were kicked, punched, shoved to the ground and
handcuffed by police. They were taken away before being released about three
hours later.

Hong Kong journalists and politicians from different camps condemned the
Xinjiang government's actions against media workers who were simply doing their
job. The HKJA organised a petition outside Beijing’s Liaison Office three days
after the incident. Over 30 reporters took part—many of them with experience of
covering news in mainland China. The beaten journalists also took part to explain
what happened and to call on the mainland authorities to carry out an investigation
and stop all violent interference against media workers. The International
Federation of Journalists put the same message across in an open letter to China’s
vice-president Xi Jinping and premier Wen Jiabao.

The petition was answered in a devastating manner. The Xinjiang Press Office
announced the results of its own investigation without informing the affected media
outlets. It accused the three Hong Kong journalists of “inciting unrest” in Urumqi
and accused them of covering the riots without permission. The incitement
allegation is very serious—and can lead to a lengthy prison term.

The HKJA condemned the findings, calling the allegations a total fabrication. Even
a vice-chairman of the Chinese People’s Political Consultative Conference
(CPPCC), former Hong Kong chief executive Tung Chee-hwa, expressed sympathy
for the plight of the Hong Kong reporters and pledged to investigate the matter.
Other politicians close to Beijing also expressed concern, including National
People’s Congress delegate Cheng Yiu-tong.

The HKJA and the Foreign Correspondents’ Club of Hong Kong organised a march
to Beijing’s liaison office, to express anger and demand that the journalists be
cleared of all wrongdoing. About 1,000 journalists and press freedom advocates
took part in the march.

The two organisations also conducted an industry-wide signature campaign to



16 Hong Kong Journalists Association

express anger about the incidents in Chengdu and Xinjiang. They called on the
Sichuan and Xinjiang governments to investigate the events in a comprehensive,
fair and open manner and to declare that the reporters involved committed no crime;
that the two governments must punish the officials who committed wrongdoings
and stop all suppressive actions against the media; that the central government in
Beijing abolish the system whereby reporters must obtain press accreditation before
working on the mainland; and that a formal channel be set up between the Chinese
government and frontline journalists.

A total of 1,350 journalists and journalism students and teachers signed up to the
petition, which was published in four newspapers in late September 2009. There
was no formal response from the Chinese government.

One month later, legislative councillors held a formal debate on Beijing’s attitude
towards Hong Kong journalists. The motion condemned the rough treatment meted
out to the reporters and called on the Hong Kong government to do more to protect
journalists and press freedom. The motion was moved by the Democratic Party’s
Emily Lau—a former HKJA chairperson—who said the incidents had seriously
undermined the freedom to cover news on the mainland and the public’s right to
know, as well as damaging the core values of press freedom. In a blow to those
campaigning for better treatment for Hong Kong journalists working on the
mainland, pro-government and pro-Beijing legislators voted down the motion.

A DANGER OUS SUGGESTION EMERGES

During the outcry, the HKJA lobbied for follow-up action from individual
legislators and members of the National People's Congress (NPC) and the CPPCC.
It called for better protection for reporters, as well as the formulation of methods to
facilitate them in their work on the mainland.

However, individual NPC delegates made some unhelpful suggestions. One
delegate thought that reporters were beaten up in Xinjiang because their status was
not properly understood. The delegate suggested that misunderstandings could be
avoided if reporters carried a government badge marked with the word “press”. She
said this might also guarantee the safety of journalists. The suggestion garnered
some support from mainland officials.

The HKJA chairperson, Mak Yin-ting, wrote in a message to members that such a
press badge “may inadvertently expose the identity of journalists and open the way
for the stoppage of news coverage.” Moreover, she said it may consolidate the
current system of having to apply for a permit before covering news on the
mainland and may actually place more obstacles in the path of reporters who can be
more easily identified by officials and others who have something to hide.

Nothing further was heard about the press badge proposal. But at the same time,
there was no relaxation of the regulations which require journalists to apply for
press accreditation—despite constant calls for their abolition.

LOCAL AUTHORITIES HARASS JOURNALISTS

A vivid example of the way that the accreditation system can hinder news
operations came in 2010, when the authorities denied permission for reporters from
Apple Daily to cover the Shanghai World Expo. Apple Daily is highly critical of the
Chinese government—and is routinely denied permission to report on the mainland.
There was one notable exception—in 2008. Two reporters were allowed to cover
the Beijing Olympics. One had intitially been refused permission, but was later
allowed in after a protest was lodged. The Apple Daily case might be related to the



The vice tightens: Pressure grows on free expression in Hong Kong 17

fact that accreditation was handled by the International Olympic Committee.

The mainland authorities gave no reply to Apple Daily over its applications to cover
the Shanghai Expo. Neither did they give an explanation. Analysts note that it is
common for the Liaison Office in Hong Kong to ignore an application, if it comes
from a media organisation considered to be unfriendly. Other organisations in this
category include Next Magazine, Open Magazine, Cheng Ming Magazine, The
Trend magazine and Radio Free Asia. The result is that no press permit is issued
and journalists have to bear the risks of covering news illegally.

In fact, many reporters covering news that they consider to be sensitive to the
Chinese government are willing to take such a risk. The intention is to avoid
informing the mainland authorities of their plans and to protect their mainland
sources.

A reporter told the HKJA that it is common to be followed by local police. But he
was surprised to find that he was followed more closely on an official trip for which
he applied for a press permit. In 2009, he visited Sichuan to report on rebuilding
activities following the 2008 earthquake there. He said he had been followed by at
least six policemen and one police car during a visit to a rehabilitation centre. He
subsequently dropped some interview plans to protect his sources.

There are other problems for journalists armed with official press permits. Local
authorities may not recognise a press permit and ask a reporter to obtain
accreditation from the local level, so that more stringent controls can be imposed.
During the 2009 Xinjiang riots, accredited media, including Beijing correspondents,
were asked to apply for a special permit from the local government. This allowed
the Urumqi government to keep close tabs on reporters’ activities.

In certain cases, journalists who secure a variety of accreditations also face
harassment. In May 2010, Cable TV correspondent Lam Kin-sing travelled to
Sichuan—with a press permit—to cover reconstruction work there. The police
confiscated the memory card on which he had recorded pictures of sub-standard
construction work. It was clear that the police did not want the reporter to expose
government maladministration—even though he carried proper accreditation.

Another Hong Kong reporter—Ming Pao’s Manson Shum—accompanied Mr Lam.
He faced the same problems, showing that there was no difference in treatment for
the two journalists—one with a press permit and the other without.

MACAU FOLLOWS MAINLAND CHINA’S LEAD

While China continues to take a hard line against media coverage of stories relating
to dissent, Macau is not lagging far behind. This was especially the case in the run-
up to the enactment of national security legislation in February 2009 and the 10th
anniversary of Macau's return to China in December of the same year.

In February 2009, a photographer with the South China Morning Post, Wong Chi-
keung, was twice barred from entering Macau to cover the high-profile trial of the
former public works minister, Ao Man Long, on corruption charges. No reason was
given for barring the photographer. He was finally allowed back to Macau in July
2009. Legislators, activists and academics were also denied entry in the run-up to
the enactment of the legislation.

The sensitivity of the Macau authorities was on display again in December 2009—
as president Hu Jintao arrived for celebrations marking the 10th anniversary of the
establishment of the Macau special administrative region. A Ming Pao reporter, Ho



18 Hong Kong Journalists Association

So-man, was denied entry even though she had been accredited to cover the
celebrations. Ironically, a colleague was allowed to enter Macau.

At the same time, a reporter with Next Magazine, Ada Lee, who planned to visit
Macau with her family, was also denied entry. Her family members were granted
entry. Ms Lee noted: “I have never done a single story in my 10-year career that is
politically sensitive.” The HKJA expressed regret over the cases, saying they were
an unacceptable abuse of the territory's internal security law. The legislation states
that people can be barred if they may endanger Macau's security or are linked to
international terrorist groups.

A group of 15 activists, including League of Social Democrats legislator Leung
Kwok-hung, were also turned away from Macau. They intended to petition Mr Hu
on the need for universal suffrage in Hong Kong. On the following day—the 10th

anniversary—three more activists were sent back to Hong Kong. Two of them—
Richard Tsoi and Chui Pak-tai—said Macau security officers roughed them up. Mr
Chui said he was dragged, kicked in the groin and pushed to the ground.

The HKJA and the Foreign Correspondents' Club both expressed concern about the
denial of entry to Hong Kong journalists. The HKJA expressed concern in
particular at the potential adverse impact of the internal security law on reporters. It
said the move may jeopardise the reporters' other news activities if a violation of the
law is recorded. It therefore asked for the journalists to be cleared of any
wrongdoing.

The chief executive, Donald Tsang, took up the case with his counterpart in Macau,
the newly-elected Fernando Chui. A Macau legislator, José Pereira Coutinho,
submitted a written question to the authorities. He asked about the legal grounds for
using the law against journalists, and stated that freedom of expression and press
freedom were vital for all in society. However, the Macau government refused to
give any comment.

Hong Kong’s Secretary for Security, Ambrose Lee, was not much more
forthcoming on the issue. He said only that the government respected the way that
other jurisdictions enforced their laws.

THE NORTH TIGHTENS ITS GRIP ON MEDIA FREEDOMS

The various incidents reported in this section are not isolated. They are all related to
a tightening by Beijing of its approach towards media freedoms, in a bid to avoid
the dissemination of information that may prompt further social unrest in mainland
China.

A commentator on China affairs, Johnny Lau Yui-sui, noted that there were 120,000
cases of social unrest in 2009, compared with 9,000 cases in 1992, when such
figures were first made public. The incidents usually involved 1,000 people or more.

The upsurge has alarmed Chinese leaders, who are worried that reporting may lead
to copycat cases or provoke further discontent. They therefore issued tougher media
policies, in the name of maintaining harmony in society. Taking note of the spirit of
the instruction, officers at different levels tightened their grip o n the media. At the
same time, the Communist Party's propaganda department issued direct orders that
mainland media organizations must not cover particular incidents.

Analysts say the chances that officials will adopt a more liberal approach towards
the media are extremely slim. They say a harsher line is more likely, especially in
the run-up to leadership changes in 2012 and 2013. They say no potential power
holder will dare to allow anything to happen that will endanger his position or



The vice tightens: Pressure grows on free expression in Hong Kong 19

prospects for advancement—and that the harsher line is likely to continue for
another two years as the new leadership consolidates its power.

In the meantime, Mr Lau encourages the Hong Kong media to keep a close eye on
mainland media organisations which try hard to break through the limits. He
expressed the hope that mutual support would benefit both the Hong Kong and
mainland media.



20 Hong Kong Journalists Association

SECTION 3

HKJA renews call for access law

In January 2010, the Ombudsman, Alan Lai, released a disturbing report about how
the government handles its Code on Access to Information. It found that certain
government departments displayed "considerable misunderstanding of the
provisions and unfamiliarity with the procedural requirements of the Code after
well over a decade of implementation."

The code was brought into effect in 1995—following a campaign by the HKJA and
several other groups to press for freedom of information legislation, which gives the
public the right to access government information and documents. Instead, the
British colonial government—under the last governor, Chris Patten—opted for the
then British model: An administrative code without legal teeth.

The code states that government departments and agencies must release information
and documents to the public, unless they fall within 16 broad areas of exemption.
Anyone who is unhappy with a decision can complain to the Ombudsman. The
problem is that the code does not carry legal weight—and officials can therefore
find ways to get round the law without facing the threat of sanction.

This is exactly what the Ombudsman found, following an investigation launched in
February 2009. The final report was highly critical of certain departments. It noted:
“Some have refused requests for information without giving any reason or with
reasons not specified in the Code; others have misused the reasons specified in the
Code. Some have failed to inform requesters of the avenues of departmental review
and complaint to our Office, while others have overlooked their responsibility to
coordinate replies involving multiple departments.”

ACCESS CASES REVEAL SERIOUS FLAWS

The investigation focussed on several cases, including the government’s refusal to
release some melamine test results for dairy products, and its refusal to reveal the
salaries of political appointees. These appointees later gave out this information on
their own initiative. There was also a case in which the government refused to hand
over information about suicides at mass transit railway stations—citing privacy
concerns. The government finally relented—shortly before the Ombudsman ruled
that it had breached the code.

The Ombudsman referred to a litany of failings by government departments. For
example, it said that no training was provided between 1997 and 2004 to those
responsible for implementing the code; there was no positive media publicity from
1997 to 2008; and inadequate promotion within the government from 1997 to 2007.
The report noted that there had been improvements since then, partly because of the
launch of the inquiry.

The Ombudsman went on to propose several improvements, including more training,
to ensure that departmental guidelines on the code are clear, correct and up-to-date,
and to require all departmental homepages to introduce the code and to be
hyperlinked to the webpage on the code. However, the Ombudsman did not
consider whether a freedom of information law would be more effective in
providing access to government information.

The Constitutional and Mainland Affairs Bureau, which oversees the scheme, said it
accepted the recommendations made in the Ombudsman’s report. Specifically, it
pledged to step up promotion and training within the government, monitor



The vice tightens: Pressure grows on free expression in Hong Kong 21

complaints lodged with the Ombusman closely and require all departments to
introduce the code more effectively. It also pledged to press public bodies which do
not adhere to the code, to do so.

However, the bureau rejected calls for access legislation. A spokesman said the
government had “no plan to enact legislation on freedom of information.
Experience so far demonstrates that the Code on Access to Information provides an
effective framework for the public to access a wide range of information held by the
government.”

HKJA CALLS FOR ACTION ON ACCESS LAW

The HKJA and other groups and individuals strongly disagreed. In a statement, the
HKJA said it “strongly believes that it is time for the government to enact
legislation to ensure the implementation of the people's right to know, rather than
just improving the code which is full of flaws.”

The HKJA continued: “The negligence of the government in promoting the Code
demonstrates the cynical attitude of the government in its open policy. The HKJA
have reasons to believe that the government is using the Code to dodge the need to
enact a law on access to information. By not doing anything, the government can
maintain its secretive way of policy making and administration. Such secretive ways
of administration came to surface in a survey conducted by the HKJA in early 2007.
According to that survey, it was commonly held by news workers that the
government was less open than the government in 1997.”

Indeed, the 2007 survey echoed the findings of a survey conducted among HKJA
members in January 1998, which found that 69 percent of respondents considered
that the government had become less open since the 1997 handover to Chinese rule.
They were particularly scathing of the chief executive’s office. As many as 72
percent of respondents called for legislation to replace the administrative code.

That was 12 years ago. Since then, many governments have enacted freedom of
information legislation. These include the former colonial power, Britain, which
enacted an access law in the year 2000, and China, which put into effect “The
Provisions on the Disclosure of Government Information” in 2008. Under this law,
all government departments must respond to requests for information. While the
law has been criticised for containing overly broad exemptions, at least Hong
Kong’s sovereign has legal provisions on access to information. Several Asian
neighbours also have such laws, including South Korea, Japan and Thailand.

The government always trumpets its statistics on the administrative code. In its
response to the Ombudsman’s report, the administration noted that various bureaus
and departments had handled 25,125 requests between March 1995—when the code
was first introduced—to the end of September 2009. It said that 95. 5 percent of
requests had been met in full. It added that 2.2 percent were met in part and 2.3
percent (576 requests) were refused for reasons set out in the code.

The HKJA has for long questioned the acceptance rate. It tested the system in late
1997 by sending out 81 requests for documents mentioned or clearly identified in
the government’s 1997 annual progress report, which reviewed the work of the
administration over the previous year.

The response rate belies the official figures given out on a regular basis by the
government. Only 28 HKJA requests were given in full and seven in part. A total of
46 were either withheld or not available—a refusal rate of 57 percent. These figures
may be more accurate of the real failure rate, given that many requests from the



22 Hong Kong Journalists Association

public are thought to be trivial in nature.

Another pertinent fact is that complaints to the Ombudsman are on the rise. There
were just five in 2006. This figure rose to 25 in 2008. This may well be the reason
why the Ombudsman decided to investigate how the code on access to information
is working—although the HKJA reg rets the fact that the Ombudsman did not
consider the merits of giving individuals a statutory right to access government
information and documents.

The HKJA believes the Hong Kong government has been stalling too long on this
vital issue. A freedom of information law is essential to ensure stronger democracy
and to promote open and accountable government—which is a stated goal of the
government. The HKJA believes that such legislation must set out clear principles
on maximum disclosure of documents and information, limited and narrowly drawn
exemptions and an effective and independent appeals mechanism, with final
recourse to the courts.

PRESSURE GROWS FOR HONG KONG TO ENACT ANTI-SUBVERSION
LAW

In December 2009, the Chinese president, Hu Jintao, praised Macau for enacting
national security legislation. The Macau legislative assembly endorsed the law in
February 2009. Speaking at a ceremony marking the 10th anniversary of the Macau
Special Administrative Region, Mr Hu said: “The smooth completion of the
legislation based on Article 23 of Macau’s Basic Law early this year shows that the
Macau government, the legislature and people of various sectors have a strong sense
of responsibility to uphold national security and interest.”

Intriguingly, Mr Hu also made reference to Hong Kong in his Macau speech. He
called for Beijing, Hong Kong and Macau to make joint efforts to make the one-
country two-systems principle work. This prompted analysts to suggest that Chinese
leaders wanted Hong Kong to take action on national security legislation. However,
the secretary for constitutional and mainland affairs, Stephen Lam, reiterated the
government line—that it had no plans to proceed with such legislation.

Both Hong Kong and Macau have to enact national security legislation under
Article 23 of each territory's Basic Law. The legislation bans treason, sedition,
subversion, secession and the theft of state secrets. Hong Kong tried to enact such
legislation in 2003, but the government shelved the draft law after half a million
people took to the streets to oppose it.

In February 2010, a Hong Kong delegate to the National People’s Congress (NPC),
Peter Wong, launched a new bid to get national security legislation on the
government agenda. He said he would submit a formal proposal on the issue to the
annual NPC session in March. He questioned why Hong Kong was taking so long to
enact such a law, when Macau had done so very quickly. He added: “Terrorism has
become a global issue. Would terrorists from Xinjiang, Tibet and foreign countries
use our city as a base for their activities? Hong Kong is a very vulnerable place.”

Mr Wong submitted a paper to the NPC, calling on the government to launch a
public consultation exercise on the issue. In his paper, he cited terrorist threats, as
well as slogans used by the Civic Party and the League of Social Democrats,
including “uprising” and “liberate Hong Kong”. The two parties used these slogans
ahead of Legislative Council by-elections in May 2012. They were campaigning in
favour of full democracy.

Mr Wong’s initiative does not appear to have taken root. He was the only speaker



The vice tightens: Pressure grows on free expression in Hong Kong 23

on the issue at a meeting of Hong Kong NPC delegates. However, it raised
questions about whether the government would act in the remaining two years of
Mr Tsang’s term. The chairman of the Democratic Party, Albert Ho, said: “I believe
the re must be some reason for these Beijing loyalists to raise this topic despite the
current political atmosphere. It is possible the central government wants (chief
executive) Donald Tsang to get this unpopular task done within his term.” Indeed,
Mr Tsang has never completely ruled out the possibility that he will move on the
issue before he steps down in June 2012.

GOVERNMENT TAKES HARSHER LINE AGAINST DISSENT

In April 2010, about 300 activists took to the streets to protest against “political
persecution” of their group—the Hong Kong Alliance in Support of Patriotic
Democratic Movements in China. They were angry that the police arrested six
people in connection with a protest outside Beijing’s Liaison Office on Christmas
Day 2009. They had taken to the streets—and briefly entered the Liaison Office
compound—to express their anger at a harsh 11-year prison sentence handed down
by a court in Beijing against mainland dissident Liu Xiaobo.

Five of those arrested came from the Hong Kong Alliance, including legislators Lee
Cheuk-yan and Leung Kwok-hung. The six were later charged with unlawful
assembly.

The protesters claimed the arrests were politically motivated and that the police had
acted on orders from Beijing. The chairman of the Hong Kong Alliance, Szeto Wah,
said: “It is political suppression. The government wants to silence our voice. But we
shall not be frightened off. We shall continue to fight and voice our views over
human rights and democracy.”

The police denied that the arrests were politically motivated. A spokesman said all
arrests and prosecutions were based on facts and evidence, and not on an
individual's political demands and background.

The Hong Kong Alliance faced further problems in May 2010—in the lead-up to
the annual anniversary of the June 4th suppression of the 1989 pro-democracy
movement in China. Three pieces of art—two statues of the Goddess of Democracy
and one relief titled “Tiananmen Massacre”—were seized on two consecutive days
in late May. The police said the organizers did not have public entertainment
licences to display the artworks. The organisers noted that they had mounted an
exhibition in October 2009—without a licence or repercussions.

There were also several arrests. On the first day, 13 Hong Kong Alliance activists
were arrested. On the second, two were detained. Legislator Lee Cheuk-yan was
arrested on both days. They were all released on bail.

Mr Szeto called the first seizure “evidence that political pressure on the movement
is increasing”. The chairman of the Democratic Party, Albert Ho, said there should
be freedom of expression in public areas. He noted: “We’ve organised activities
here several times and it's the first time that we received such brutal treatment.”

The Hong Kong Alliance demanded that the police release the works. This
happened three days before the June 4th vigil. Organisers proclaimed the release a
victory. But those arrested still face prosecution.

Ironically, vigil organisers said the government action contributed to a turnout that
was beyond expectations. The organisers put the figure at 150,000 people. Even the
police reported their highest figure for a June 4th vigil—113,000 participa nts. The
organisers’ estimate matched that for 2009—the highly symbolic 20th anniversary



24 Hong Kong Journalists Association

of the Beijing massacre.

Organisers pointed to other actions that contributed to a big turnout—including the
refusal of immigration authorities to allow the US-based sculptor of one of the
statues to enter Hong Kong and the initial refusal of Chinese University to allow
students to erect a statue on their campus. Mr Szeto said: “The crackdown imposed
on us this year was the biggest ever in the past 21 years, but we smashed it.”

IS IT ALL PART OF A TREND?

Observers have noted several cases where activists have been arrested following
protests—many involving issues that are sensitive to China. One high-profile case
involved student activist Christina Chan, who was detained outside the headquarters
of Radio Television Hong Kong, where she had been taking part in a programme.
She was arrested in connection with another pro-democracy protest at Beijing’s
Liaison Office—and later charged with assaulting a police officer. She pleaded not
guilty and will face trial in August 2010. Ms Chan was among 10 activists who
broke through a cordon and charged towards the office. The host of an underground
radio station was also arrested in connection with the incident.

Ms Chan hit the headlines in May 2008, when she and other protesters were
removed from the scene of an Olynmpic torch relay. They had been staging a pro-
Tibet rally. Ms Chan later challenged the police action in a judicial review. Ms
Chan argued that the action infringed her constitutional rights to peaceful
demonstration and freedom of expression as guaranteed in the Basic Law and the
Bill of Rights. However, the judge, Mr Justice Andrew Cheung, disagreed. He ruled
in August 2009 that the police action was necessary to keep the peace in the face of
threatening behaviour by pro-Beijing protesters, who outnumbered the pro-Tibet
activists.

Observers pointed to other disturbing incidents. In January 2010, the government
denied work visas to six foreign members of a US-based dance troupe that was
invited by the Hong Kong Falun Gong spiritual group. The performance was to
have included reference to mistreatment of Falun Gong followers in mainland China.
The shows were cancelled following the visa rejections.

The dance troupe said in a statement that it regretted that Hong Kong people had
been denied the right to watch the performance. It added that this was “a violation
of their freedom”. The government refused to comment on the visa rejections.

In April 2010, two Diaoyu Islands activists were each fined HK$1,350 for carrying
passengers on their boat without a licence. They planned to transport several
activists to the islands to show support for China’s claim to the islands, which are
held by Japan. Diaoyu activists have previously had no problem undertaking the
voyage. The latest attempt was blocked after a government official inspected the
vessel, which was licensed only for fishing. The pair said the charges were political
in nature.

GOVERNMENT DELAYS REVIEW ON OBSCENITY LAW

In July 2009, the government announced the results of a consultation exercise on
proposed changes to the obscenity law. It announced that it had received “diverse
views” on the issue—and pledged to release a second, more focussed consultation
document by the end of 2009. As of press time—July 2010—no document had been
published.

The focus of the debate was the Control of Obscene and Indecent Articles



The vice tightens: Pressure grows on free expression in Hong Kong 25

Ordinance, which has been in force since it replaced a more draconian predecessor
in 1987. The ordinance became an issue following the publication of a semi-nude
photograph of actress Carina Lau and photos of singer Gillian Chung taken in a
dressing room in Malaysia. There was also intense controversy over the publication
on the internet of nude photographs of pop star Edison Chen and several female
artistes in sex poses.

The consultation document put forward a series of options for change, including a
clearer definition of obscenity and indecency, changes to the classification system,
increased fines and a strengthened system for determining whether articles are
obscene, indecent or neither.

The commerce under-secretary, Greg So, said at the time of publication of the
consultation document that the proposals would not curb freedom of speech. The
HKJA called for “a liberal approach towards this complex subject, rather than
imposing further restrictions on obscene and indecent articles.”

The July 2009 paper noted starkly: “Having consolidated and analysed the views
collected, the Consultant (hired by the government) concludes that views on
different issues are highly diverse and no consensus has been reached.”

The paper gives several examples. For example, on control of the internet, it notes
that “industry members and Internet users strongly opposed, both in principle and
on technical grounds, any increased control over the Internet...” It went on: “On the
other hand, many members of the public, especially parents and educators,
expressed concern about the impact of the Internet on youngsters through
dissemination of obscene and indecent information and they supported enhanced
regulation of the Internet.”

The subject is clearly very complicated for the government. This might explain why
it has delayed publication of its second consultation document, which was meant to
set out concrete proposals ari sing from the various options put forward in the first
paper.



26 Hong Kong Journalists Association

SECTION 4

Critics call for greater TV competition

Calls for greater TV programming choice have increased in the year under review.
This has partly been prompted by a mid-term review of the existing free-to-air
operators, Television Broadcasts (TVB) and Asia Television (ATV). Their 12-year
licences expire in 2015. TVB enjoys the major market share. ATV, on the other
hand, has for long periods been struggling financially. More recently, it has also
faced serious ownership problems.

The calls for greater diversity have also been prompted by a growing feeling that
the existing operators are offering far from critical news coverage. One highly
symbolic manifestation of this has been “Whatever Man”. This individual stood
behind a TVB reporter doing a live stand-up during a vigil in June 2009 to mark the
20th anniversary of the 1989 Beijing massacre. The placard read: “TVB News,
Whatever”, implying that the broadcaster’s news was wishy-washy.

In July 2009, the secretary for commerce and economic development, Rita Lau,
appeared to open the door to greater competition in the free-to-air TV market. She
said the administration would encourage competition because it would mean more
choice for the public.

Indeed, three existing pay-TV operators have submitted bids to operate free-to-air
services. They are i-Cable Communication, which operates Hong Kong’s major
cable network; PCCW, which operates the broadband now TV network; and City
Telecom, which runs a service called Hong Kong Broadband Network. The
government says it is processing the applications and will consult the public before
making a recommendation to the Executive Council.

However, questions have been raised about whether existing pay-TV operators
would be allowed to run a free-to-air service, given cross-media ownership
restrictions. That is one issue facing i-Cable Communications, which has a cable
TV licence. A spokesman for the operator noted that TVB had been given an
exemption to operate a pay television service called TVB Pay Vision. The
spokesman asserted: “It is obvious that the regulatory regime favours the major
stakeholders in the free-TV market”.

A broadcasting policy commentator, Charles Mok, called on the government to
review cross-media ownership rules. He noted: “In the information age, the
influence of cross-media ownership might not be as big as it was in the last century.
One can hardly influence the public, even if you own many newspapers and many
TV stations.”

Another consideration in this argument is the development of digital broadcasting,
which permits many more channels than are currently available. Indeed, the
government has until recently argued that the spectrum cannot accommodate more
than two free-to-air broadcasters. Digital broadcasting should in theory allow far
greater media diversity.

In another sign of growing unease about the current situation in the free-to-air
market, ATV formally accused TVB of unfair competition. It did so in a complaint
lodged in December 2009 with the Broadcasting Authority, which regulates
television and radio broadcasting in Hong Kong.

ATV made several allegations against TVB. It accused the broadcaster of
monopolising the talent pool by signing exclusive contracts with actors and singers,
and offering discounted advertising rates to clients. ATV also complained that the



The vice tightens: Pressure grows on free expression in Hong Kong 27

government-owned Radio Television Hong Kong (RTHK) supplied its most popular
programmes exclusively to TVB.

TVB’s deputy controller of external affairs, Tsang Sing-ming, defended the
station’s practices. He said that contracts signed between artists and the broadcaster
were agreed willingly, and that it was normal for TVB to protect its interests. He
also said that clients demanded the best advertising packages. At press time, the
Broadcasting Authority was still processing ATV’s complaint. The results of the
mid-term review of ATV and TVB's licences had also not been announced.

TURBULENCE ROCKS ASIA TELEVISION

The year under review has been difficult for ATV. In January 2009, Taiwanese
billionaire Tsai Eng-meng confirmed that he would bring much needed investment
to ATV. But one year later he was involved in a bitter legal dispute with the
broadcaster’s controlling shareholder. This is the Cha family—in particular brothers
Payson and Johnson Cha. They are known to be close to Beijing. Indeed, they want
to bring in a new investor—a mainland property tycoon called Wang Zheng.

Mr Tsai was meant to be the white knight to save the financially ailing ATV. He
bought a 23.3 percent stake from the bank ABN Amro and Louis Page, who used to
be the station's chief executive. In March 2009, ATV appointed former Taiwanese
actress Nancy Hu as the station’s chief executive.

This happened after ATV appointed two telecoms veterans to the top posts in the
broadcaster. In December 2008, the former chief executive officer with Cable and
Wireless HKT, Linus Cheung, became executive chairman, while the chairman of
City Telecom, Ricky Wong, was named chief executive officer. Mr Wong resigned
just 12 days after taking up the post—amid differences with Mr Cheung and
dissatisfaction with Mr Wong's comments that the station “should not depend
excessively” on China and that the broadcaster needed “thorough reforms.”

Mr Cheung relinquished his executive role at ATV following the appointment of
Ms Hu as chief executive. However, he retained his post as chairman. In December
2009, ATV’s board of directors announced that it had accepted Mr Cheung’s
resignation as chairman and director. The board cited “personal reasons” for Mr
Cheung’s departure. Media reports suggested that Mr Cheung found himself in a
difficult position in the intensifying shareholder struggle between Payson Cha and
Mr Tsai.

SO WHO OWNS ASIA TELEVISION?

In March 2010, Payson Cha confirmed that he wanted to sell his stake to Wang
Zheng. Shortly afterwards, Mr Wang unveiled new plans for ATV. The Shenzhen
developer is a Hong Kong permanent resident and therefore qualified to become a
leading player at a Hong Kong broadcaster. He is also a member of the Chinese
People’s Political Consultative Conference.

Mr Wang said he wanted to turn ATV into Asia’s CNN and “the conscience of
Hong Kong”. He also said that the broadcaster should have a putonghua channel for
broadcast throughout China. He also announced that four relatives had been added
to the ATV board.

The announcement raised concerns about Mr Wang’s role at the station, given that
he was not at that time a shareholder. Indeed, an increasingly bitter war of words
between Mr Tsai and Payson Cha blocked any share sale. Mr Tsai claimed that Mr
Cha and the ATV board issued convertible bonds to dilute his shareholding.



28 Hong Kong Journalists Association

However, Mr Cha stated that he never had the intention of diluting Mr Tsai’s stake.

The dispute went to court, with Mr Tsai attempting to block any share transfers. He
was initially granted an interim injunction. But in April 2010, a court allowed share
sales to go ahead, while at the same time restraining ATV from issuing convertible
bonds or bond certificates with a conversion below the minimum rate. There was a
further delay in the sale—as Mr Tsai filed for a fresh injunction—this time against
both Mr Cha and Mr Wang—seeking to prevent the pair from breaching any
agreements with him.

During the court hearing on the first injunction, a lawyer for ATV, Daniel Fung,
revealed that the station was in financial trouble. He told the court—in arguing

against a further ban on share transfers—that an ATV vice-president of finance said
the station was running out of cash. He also quoted the vice-president as saying that
the station had cash in hand totalling only HK$28.9 million.

On the following day, ATV’s chief executive Nancy Hu painted a very different
picture. She told a hastily convened media briefing that the station was financially
sound. She said the broadcaster lost money in the first quarter—but the loss was
half the figure for the same period in 2009. She added: “ATV is very stable right
now... We have no lay-off plans and will hire more people... We can pay the salaries
of staff.” The station had sacked more than 300 staff in the previous two years.

The station has been facing financial difficulties for many years. Indeed, an
unnamed ATV employee told the South China Morning Post that the station was
facing problems. He said many projects, including productions and promotions, had
to be delayed or carried out at the lowest possible cost.

There was one respite for the station—former ATV chief executive Louis Page had
filed a court writ seeking the station's liquidation. He claimed that the station owed
his company HK$2.39 million. It later emerged that the writ had been withdrawn.
There was no comment on the case, including whether the parties had reached an
out-of-court settlement.

GOVERNMENT INVESTIGATES WANG’S ROLE

In May 2010, the government announced that it was investigating ATV’s
shareholder structure. The secretary for commerce and economic development, Rita
Lau, who is responsible for broadcasting policy, said she was reacting to a letter
sent to the government questioning the way that ATV was being run. She did not
elaborate or name the author of the letter. She said the Broadcasting Authority had
written to ATV seeking clarification about its operations.

This came after ATV’s chief executive, Nancy Hu, had questioned whether it was
legitimate for Wang Zheng to interfere in the station’s operations when he was not
yet a shareholder. She also said that Mr Wang had insisted that staff should report
directly to him, and not to her.

Legislative councillor Frederick Fung questioned Ms Lau about the issue during
Legco question time. Ms Lau said that ATV had to apply to the Broadcasting
Authority for approval for any changes to shareholding structure and notify the
body of any change of directors or principal officers. She noted that no application
had been received about changes in shareholding structure. She added that a
broadcaster's licence could be suspended or revoked in case of serious
contravention of broadcasting regulations.

Legislators made it clear that they were not happy with ATV's performance. They
focussed in particular on the war of words between Mr Tsai and Mr Cha and the



The vice tightens: Pressure grows on free expression in Hong Kong 29

poor ratings of its programmes. One legislator, Chim Pui-chung, asked why the
station had lost so much money even though it had received substantial investments
from Hong Kong, mainland China and Taiwan. Several legislators asked if the
government would demand that ATV surrender its television licence. The situation
might not become clear until the results of the government's mid-term broadcasting
review are announced.

OWNERSHIP PROBLEMS AT SING PAO

A not dissimilar shareholder battle has been underway over the ownership of the
Chinese-language newspaper, Sing Pao Daily News—which like ATV has been
facing financial problems. In January 2010, an announcement was made that the
major shareholder of SMI Publishing Group—which owns Sing Pao—would
transfer his shares to a local businessman, Carson Yeung. Mr Yeung shot to
prominence when he took over English Premier League football club Birmingham
City.

Prior to the deal, the major shareholder was a mainland businessman, Qin Hui, who
once owned one of the biggest nightclubs in Beijing. It was also reported that Mr
Qin testified in a mainland court to offering 18.68 million yuan in bribes to the
former chairman of Beijing Capital International Airport. The accused was later
convicted and executed.

Mr Qin took over Sing Pao in 2004. It faced severe financial problems—prompting
staff claims for unpaid wages, provident fund payments and other benefits. Indeed,
at one stage a move was made to wind up the newspaper. In April 2008, Mr Yeung
lent SMI Publishing HK$60 million, for which Mr Qin pledged a 26.37 percent
stake in the firm. This could be forfeited if the company failed to meet performance
targets. The announcement followed that there would be a share transfer to Mr
Yeung.

However, the story did not end quite so simply. Mr Yeung had to go to court to
enforce the transfer of shares. The court of first instance obliged, but shortly
afterwards Mr Qin won a temporary reprieve. The ownership of SMI Publishing
therefore remains in doubt—as does the fate of the newspaper and its beleaguered
staff.

There have not been any recent staff actions against Sing Pao. But it is worth
remembering the words of one of the magistrates who dealt with some of the cases,
Chan Yan-tong, who said the newspaper had “the worst company record”. The
newspaper always argued that it could not pay because it was short of money.


